ABN Amro: Zware tijden fysieke winkels, niet voor online-aanbieders
Sil Siecker van Timeless Art: “Bij de pakken neer gaan zitten is sowieso geen optie!”
Ook ondernemers actief in de woon- en interieurbranche worden direct of indirect getroffen door het coronavirus. Winkeliers en andere ondernemingen die de beschikking hebben over een webshop, lijken deze weken c.q. maanden spekkoper. Want veel consumenten gaan minder snel even gezellig de stad in en bestellen mede daardoor liever online. Dat onderschrijft ook Henk Hofstede van ABN Amro. Hij is Sector Banker Retail . “Naar verwachting krijgen fysieke winkels het zwaar te verduren. Webwinkels staan er beter voor, mits ze voldoende vet op de botten hebben en over voorraden kunnen beschikken.”
Volgens ingewijden bestaat vooral de verwachting dat de fysieke retail geraakt gaat worden. “De klap kan hard aankomen nu de reserves van veel winkeliers al beperkt zijn doordat een deel van hun omzet al langer wegvloeit naar onlineverkopers en de resultaten in het vorige jaar en het voorjaar matig waren. Bovendien lopen de vaste lasten door en moet bijvoorbeeld in mei traditioneel het vakantiegeld betaald worden”, aldus Hofstede.
Niet ziek
“Webshops zijn daarmee relatief in het voordeel”, concludeert hij. “Allereerst omdat de consument van online winkelen niet ziek kan worden. Daarnaast hebben webshops minder vaste lasten dan fysieke retailers. De online-aanbieders die over voldoende voorraden kunnen beschikken, gaan mogelijk een relatief goede periode tegemoet. Wat voor alle retailers geldt, of ze nu fysiek of online actief zijn, is dat ze deze storm beter kunnen doorstaan wanneer ze solvabel zijn, voldoende liquiditeiten hebben en financieel wendbaar blijven.”